<p>
Společnost Swatch nezažívá jednoduché časy. <a href="https://www.swatchgroup.com/en/services/archive/2024/half-year-report-2024" target="_blank">Čistý zisk</a> se slavnému výrobci hodinek propadl na 147 milionů švýcarských franků, což je zhruba 3,8 miliardy korun. Tržby klesly o více než 14 procent a jsou daleko za očekáváním analytiků. Informuje o tom agentura <a href="https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-08-14/video-why-swatch-is-facing-some-tough-times" target="_blank">Bloomberg</a>.
</p>
<p>
<b>ČTĚTE TAKÉ:<a href="https://cnn.iprima.cz/novy-rusky-ropovod-v-evrope-madari-a-srbove-se-dohodli-na-vystavbe-evrope-navzdory-481226">&nbsp;Sázka na ruskou energii. Maďaři a Srbové si navzdory EU postaví ropovod, kritizují Brusel</a></b>
</p>
<p>
Akcie firmy Swatch ihned na negativní výsledky reagovaly prudkým poklesem a ztrácely i deset procent. Důvodem je fakt, že výrobce hodinek musí bojovat hned na několika frontách. První překážkou je současný globální trh, který je nasycený chytrými hodinkami, jež porážejí segment levných hodinek.
</p>
<p>

</p>

<p>

</p>
<p>
Společnost se ale potýká s problémy i u prodeje luxusních značek hodinek. Na čínském trhu to pociťují všechny firmy. Na Swatch ale propad dopadl zvlášť citlivě, protože celých 27 procent prodejů je z Číny.
</p>
<p>
Investory má uklidnit zpráva společnosti, že nejnovější data ukazují obrat v prodejích. Přesto se očekává, že na čínském trhu bude mít Swatch i nadále problémy.
</p>
<p>
Třetí ranou jsou pak cla uvalená na Švýcarsko americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Ta jsou ve výši 39 procent a i ostatní luxusní značky mají s touto obchodní bariérou značné problémy. Firmy se nemohou pustit do bezhlavého zdražování.
</p>
<h2>
Stane se Swatch značkou pro bohaté?
</h2>
<p>
Bloomberg navíc informuje o rostoucí nervozitě investorů, kteří tlačí značku k větší orientaci na luxusní modely. Už nyní společnost produkuje značky jako Longines, Tissot, Breguet nebo Omega. Jeden z vlastníků, Nicholas Hayek, který drží ve firmě více než 40 procent hlasovacích práv, uvedl, že Swatch nebude vyrábět hodinky jen pro bohatou klientelu.
</p>
<p>

</p>

<p>

</p>
<p>
Společnost Swatch vznikla v roce 1983, kdy se na trh dostaly asijské značky s quartzovými hodinkami. Odtud pochází pojmenování quartzová krize, která odstartovala problémy švýcarských hodinek na konci sedmdesátých a v osmdesátých letech minulého století. Swatch v tehdejší době na trhu prorazil barevným designem a hodinky se staly spíše módním doplňkem, tedy nejenom funkčním přístrojem.
</p>
<p>
Příjmy společnosti tehdy prudce rostly a firma mohla nakupovat nové značky. Současná situace na trhu ale zřejmě donutí vlastníky Swatch k úpravě obchodní strategie.
</p>
<p>
<b>MOHLO VÁM UNIKNOUT:&nbsp;<a href="https://cnn.iprima.cz/incident-na-zlinske-rallye-poradatel-napadl-fanouska-ktery-vbehl-k-trati-vec-resi-policie-483095">Vážný incident na zlínské rallye. Pořadatel brutálně napadl fanouška, který vběhl ke trati</a></b>
</p>
<p>

</p>

<p>

</p>